Table of Contents Table of Contents
Previous Page  12 / 48 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 48 Next Page
Page Background

Ook in deze

rubriek staan?

Mail een foto van

uw recent geboren

baby met naam +

geboortedatum

naar

projectredactie@

boom.nl

SEV WILL MAURITS

Steenwijk

2 januari 2016

MYLAN TEEUWEN

Blokzijl

5 januari 2016

BOTI

Wil je een puppy,

kitten of konijntje?

De Little Live

Pets vanBOTI

zijn lief, heel

aaibaar, ren-

nen door het

huis en ze lij-

ken net echt.

BOTI lanceert

in het voorjaar de Sweet Talking

Pets: drie puppy’s, twee kittens en

een konijntje die reageren en klin-

ken als echte

huisdiertjes.

Ze luisteren

naar je, praten

terug en ieder

diertjemaakt

zijn eigen

unieke geluid-

jes.

K’NEX

Zet zelf je K-5

Phantom in elkaar

K-FORCE, de

unieke lijn

blasters van

K’NEX die

kinderen zelf

kunnen bouwen, wordt dezewinter

uitgebreidmet een geweldige nieu-

we blaster, de K-5 Phantom. De K-5

Phantom is handzaamen kinderen

kunnen de 53 onderdelen zelf in el-

kaar zetten omhun eigen blaster te

bouwen, waarna ze aan hun span-

nende avontuur beginnen.

www.knex.nl

WERELD MOOIER MAKEN

Baas van de wereld

Ivo enMila

weten niet wat

ze overkomt als

er een zwer-

ver voor hun

neus staat die

beweert de

baas van de

wereld zijn.

Dat Baas niet

zomaar een

vieze zwerver is begint ze te dagen

als ze – achtervolgd door de politie

– wegvliegen in eenwinkelkarretje,

in een supersonische ruimte in het

riool belanden en erachter komen

dat Baas de toekomst kan voor-

spellen…Voor ze het weten zijn ze

betrokken bij een groter plan om

dewereld te redden. Een onmis-

baar boek, met illustraties van Elly

Hees die even schalks en humoris-

tisch zijn als Baas zelf. Verschijnt 1

februari en is in dezemaand in prijs

verlaagd.

ISBN 978 90 477 0735 6

D

e Nationale Voorleesdagen

2016 gaat woensdag 27 ja-

nuari van start met Het Na-

tionaal Voorleesontbijt. In heel het

land lezen bekende Nederlanders,

maar ook local heroes voor uit een

mooi prentenboek. Voorlezen is

elke dag een feest. Of je nu voor het

slapen gaat een mooi verhaal voor-

leest in bed of overdag samen een

prentenboek bekijkt, er worden

herinneringen voor het leven ge-

maakt. Daarnaast heeft voorlezen

eenpositief effect opwoordenschat,

spelling en tekstbegrip. Hieronder

eenaantal tips omhetmeesteuit dit

speciale kwartiertje te halen.

BOEK KIEZEN.

Indeboekwinkel en

bibliotheek is zoveel keuze aanboe-

ken dat het soms niet meevalt een

geschikt boek te vinden dat op dat

moment past bij de belevingswe-

reld van jouw kind. Denk dan eens

aan een actueel thema of onder-

werp; misschien is er een baby in

het gezin een baby op komst, wordt

jouw kind zindelijk of leert het zelf-

standig naar dewc te gaan.

HERHALEN.

Lees prentenboeken

juist een aantal keer voor om er zo-

veel mogelijk uit te halen. Hetzelfde

boek een paar keer voorlezen hoeft

echt niet saai te zijn als je elke keer

een ander onderwerp verzint om

het na het voorlezen over te heb-

ben: het thema, de personages of

hebben de kinderen zelf wel eens

zoietsmeegemaakt?

VOORLEESRITUELEN.

Lees voor

op een vertrouwd moment of op

een knusse plek met een knuffel of

kussen erbij, en met zo weinig mo-

gelijk kans op storingen. Voorlees-

tijd is de tijd waarin je samen kunt

kijken, luisteren, praten en lachen.

STEMMETJES.

In prentenboeken

staan vaak veel korte spreektek-

sten. Het is niet nodig om je extra in

te spannen om met verschillende

stemmetjes voor te lezen. Bij peu-

ters is dat nog niet zo aan de orde.

Als je langzaam voorleest, goed ar-

ticuleert en je kind tijdens het voor-

lezen regelmatig aankijkt, dan tref

je vaak veel beter de toon en zal je

kind goed begrijpen wie er in het

boek iets zegt.

MOEILIJK.

Een boek mag net een

beetje te moeilijk zijn. Als je het

meerdere keren voorleest en je

praat samenover het verhaal, heb je

de meeste kans dat jouw kind door

een boek geboeidwordt.

VERHAAL VOORSPELLEN.

Vraag

tijdens het voorlezen aan je kind

hoe het verhaal verder zou kunnen

gaan. Door te vragen wat er alle-

maal kan gebeuren in het verhaal,

denken kinderen goedna. Hierdoor

leren ze ook beter om naar oplos-

singen te zoeken voor problemen.

MEEPRATEN.

Geef jekindgelegen-

heid om iets te zeggen als je het ver-

haal voorleest. Jouw kind heeft een

eigen interpretatie over het verhaal

en kan ook meepraten vanuit eigen

ervaringen. Daar kun jij dan weer

op ingaan. Zo blijft je kind betrok-

ken bij het verhaal. Laat je kind het

verhaal ook zelf eens navertellen.

www.nationalevoorleesdagen.nl

Voorlezen is een feestje

Eric Corton las vorig jaar voor bij Daltonschool De Meer in Amsterdam.

Chris van Houts

Namen:

Geert (59) enAlbertje (56)

van Triest

Woonplaats:

Lhee

Opa en oma van:

Marin (8), Nora

(5), Fayen (3) en Jayli (ruim4maan-

den)

De oudste kleindochters zijnMa-

rin en haar zusjeNora. Dit zijn de

kinderen van zoonGerjan en zijn

vriendinAgnes. Zewonenmet z’n

vieren aan deDieverbrug, maar

Marin enNora zijn heel vaak bij

opa en oma in Lhee te vinden. De

andere beide kleindochters zijn

Fayen en Jayli, die ruimviermaan-

den oud is. Dit zijn de kinderen van

zoonHenrie en zijn vriendin Sa-

bine; ook deze twee kleine dames

komen vaak bij opa en oma Lhee.

‘We kregen op Sinterklaasavond

2006 een extra cadeautje vanGer-

jan enAgnes toen ze ons vertelden

dat we het volgende jaar Sinterklaas

waarschijnlijkmet een persoontje

meer zouden gaan vieren. Wij wa-

ren heel blij met dit cadeau en vie-

ren Sinterklaas dus inmiddelsmet

z’n tienen.’

‘Opa en oma zijn is prachtig en

zeker voor opa, die zelf graag een

dochter had gewild en er nu dus

inclusief demoeders zes van dit

geslacht heeft. Oma vindt het heel

leuk omde probleempjes van de

kleinkinderen aan te horen en ze

samen op te lossen. Wij hadden

niet verwacht dat opa en oma zijn

zo leuk is.’

Hebben jullie het huis aange-

past?

‘Dat valt wel mee. Er is een kin-

derledikant teruggekomen en een

paar kleinere bedden. Buitenshuis

staanweer schommels, een rek-

stok, een trampoline en een aantal

fietsen, want dat doenwe graag

met ze. We vinden het fijn omwat

te ondernemenmet de kinderen

en gaan er daaromnogal eensmet

ze op uit, zowel dagtochtjes naar

pretparken, sprookjeshof of de die-

rentuin, maar we fietsen vooral veel

door het Dwingelderveld. Het be-

zoekerscentrumen schaapskooien

vinden ze allemaal prachtig.’

Wat vonden jullie eenbijzonder

uitstapje?

‘De drie grootste zijnmet opa

naar het kerstfeest in de schaaps-

kooi bij Lhee geweest. Het was een

hele belevenis om in het donker

door het bos tewandelenmet een

lantarentje over het donkere pad.’

‘Ze hoeven zich bij ons nooit te

vervelenwant op 50meter afstand

van ons huis hebbenwe ‘Oens

Speulplekkie’, demooiste speeltuin

vanWesterveldwaar ze zich heer-

lijk kunnen vermaken. Ze spelen er

dan ook graag en veel wanneer ze

bij ons zijn.’

‘Waar we later als ze groot zijn

benieuwd naar zijn is te bekijken

waar en hoe zewerken. En heel

mooi zoudenwe het vinden als we

ook nog een keer overgrootouders

mochtenworden in goede gezond-

heid.’

Wat vinden jullie bijzonder aan

het grootouderschap?

‘Het bijzondere aan opa en oma

zijn is dat je bij je kleinkinderen

veel sneller in bepaalde dingen toe-

stemt dan bij je eigen kinderen, wat

die bij ons niet mochtenmogen de

kleinkinderen vaakwel.’

‘Normen enwaarden zijn een

groot goed. Wij hopen dat onze kin-

deren het respect voor alles wat er

op aarde is, overbrengen aan onze

kleinkinderen. Wij zullen daar op

onze beurt in ieder geval ons steen-

tje aan bijdragen.’

‘Natuurlijkwillenwe graag dat de

kleinkinderen gezond in een veilige

wereld kunnen opgroeien in alle

vrijheid, dat zewerkmogen gaan

doenwaarin ze zich kunnen ont-

plooien. Maar we hopen bovenal

dat ze gelukkig zijn en plezier heb-

ben inwat ze doen.’

Ook in deze rubriek? Dat kan!

Mail naar projectredactie@boom.

nl

EN TOEN WERDEN WIJ OPA EN OMA

Geert en Albertje van Triest met hun vier kleindochters.

Eigen foto

We hebben er een geitje bij!,

geschreven door Marjet Hui-

berts en geïllustreerd door Iris

Deppe, is verkozen tot Prenten-

boek van het Jaar 2016. Naast

dit boek hebben Nederlandse

jeugdbibliothecarissen negen

andere prentenboeken geko-

zen uit het aanbod van 2014,

die de Prentenboek TopTien

compleet maken. Tijdens De

Nationale Voorleesdagen 2016,

die worden gehouden van

woensdag 27 januari t/m zater-

dag 6 februari 2016, staan deze

tien boeken centraal.

Wij hebben er

een geitje bij

Vrijdag 22 januari 2016

12

Welkom indewereld

Steenwijker Courant